ه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم
CUIT-CUIT UST KAY (CCUK) Ahad, 26 Zulkaedah 1435H. ULAMA’ vs ULAMA’ (1)
Pada siri CCUK yang lalu, Ust. Kay pernah membincangkan tajuk Adab Ikhtilaf dan Adab Menegur. (kalau rajin scroll balik dari awal…) Menegur orang yang bersalah adalah betul (walaupun yang bersalah itu Timbalan Presiden atau ulama’ sekalipun). Tetapi sentiasa mencari-cari salah orang, itu tidak betul. Bercakap benar itu betul tapi sentiasa rasa diri benar, itu tidak betul.
PENCERAHAN :
Bila orang kuat sesama orang kuat bergaduh, pastinya kerana ingin menunjukkan dirinya lebih kuat dari pihak lawan. Namun jika ulama’ sesama ulama’ bergaduh, (bukan sekadar berikhtilaf) adakah kerana ingin menunjukkan dirinya lebih ulama’ dari ulama’ sedia ada atau kerana Allah SWT.
Bila orang kuat sesama orang kuat bergaduh, pastinya kerana ingin menunjukkan dirinya lebih kuat dari pihak lawan. Namun jika ulama’ sesama ulama’ bergaduh, (bukan sekadar berikhtilaf) adakah kerana ingin menunjukkan dirinya lebih ulama’ dari ulama’ sedia ada atau kerana Allah SWT.
Mengapa para alim ulama’ hari ini kerap berselisih pendapat ya? Sengketa dan perselisihan bukan sekadar pada sudut mazhab dan hukum-hukam sahaja, tetapi sudah membawa kepada perbezaan pandangan pada sudut gerak kerja dakwah mahupun sahsiah Islamiyah. Ini yang rugi…
Masalah perselisihan pendapat ulama dalam hukum-hukum cabang (furu’) adalah perkara tabii yang berlaku dari dahulu hingga sekarang. Akan terus berlaku sehingga ke hari kiamat, kerana itu kita usah risau sangat. Hatta di zaman Rasulullah SAW pun sahabat sesama sahabat berselisih pendapat pada perkara-perkara furu’iyyat (cabang-cabang), cuma mereka terus merujuk kepada Rasulullah SAW.
Jawapannya, kerana dua sebab utama. Sebab-sebab umum dan sebab-sebab khusus.
Jawapannya, kerana dua sebab utama. Sebab-sebab umum dan sebab-sebab khusus.
1) Sebab-sebab Umum :
1- Nas-nas syarak (al-Quran dan as-Sunnah), kebanyakannya bersifat umum dan boleh ditafsirkan berbagai-bagai. Membawa kepada kelainan pendapat.
2- Pengetahuan dalam hal ini, tafsir nas berbeza-beza. Ada yang lebih kepada yang kurang.
3- Hadis-hadis pula ada yang bertelagah, dari segi sahih tidaknya dan kadang-kadang ada yang seperti berlawanan maksudnya.
4- Kaedah ‘istinbat’ hukum (mengeluarkan hukum dari ayat) berbeza-beza antara ulama’ dengan ulama’ yang lain
5- Sumber tasriyat berbeza-beza selain daripada al-Quran dan as-Sunnah, ada yang banyak dan ada yang sedikit tambahannya.
6- Persekitaran berbeza dan masalah pula berbeza maka pendapat pun pasti berbeza.
1- Nas-nas syarak (al-Quran dan as-Sunnah), kebanyakannya bersifat umum dan boleh ditafsirkan berbagai-bagai. Membawa kepada kelainan pendapat.
2- Pengetahuan dalam hal ini, tafsir nas berbeza-beza. Ada yang lebih kepada yang kurang.
3- Hadis-hadis pula ada yang bertelagah, dari segi sahih tidaknya dan kadang-kadang ada yang seperti berlawanan maksudnya.
4- Kaedah ‘istinbat’ hukum (mengeluarkan hukum dari ayat) berbeza-beza antara ulama’ dengan ulama’ yang lain
5- Sumber tasriyat berbeza-beza selain daripada al-Quran dan as-Sunnah, ada yang banyak dan ada yang sedikit tambahannya.
6- Persekitaran berbeza dan masalah pula berbeza maka pendapat pun pasti berbeza.
2) Sebab-sebab Khusus :
1- Cenderung kepada aliran nas iaitu amat berpegang dengan nas dan tidak menerima takwilan dan tafsiran yang lain.
2- Cenderung kepada aliran akal, hingga melangkaui kefahaman biasa dan berpegang dengan tafsiran akal semata-mata.
3- Ada ulama melampau dalam pandangan dan amalan (terlalu keras).
4- Ada pula yang terlalu ambil mudah.
5- Amat terikat dengan mazhabnya tidak mahu berubah kepada pendapat mazhab lain yang sepatutnya boleh (rigid)
6- Amat terbuka, bebas dan tidak terikat dengan mana-mana mazhab dan lain-lain.
1- Cenderung kepada aliran nas iaitu amat berpegang dengan nas dan tidak menerima takwilan dan tafsiran yang lain.
2- Cenderung kepada aliran akal, hingga melangkaui kefahaman biasa dan berpegang dengan tafsiran akal semata-mata.
3- Ada ulama melampau dalam pandangan dan amalan (terlalu keras).
4- Ada pula yang terlalu ambil mudah.
5- Amat terikat dengan mazhabnya tidak mahu berubah kepada pendapat mazhab lain yang sepatutnya boleh (rigid)
6- Amat terbuka, bebas dan tidak terikat dengan mana-mana mazhab dan lain-lain.
Nasihat Ibnu Qainiah dalam kitabnya yang terkenal, al-Fataawa (juzuk 2: halaman 292) bermaksud: ‘Buka Kamu Kutip’. Apa yang dilarang Allah SWT dan Rasul-Nya adalah taksub dan perselisihan hingga berpecah belah. Adapun masalah perselisihan pendapat seperti ada imam yang dirasai pendapatnya lebih baik daripada pendapat imam yang lain atau seorang tok guru, pendapatnya lebih diterima daripada pendapat tok guru lain berdasarkan ijtihad masing-masing.
Sepertimana khilaf mereka pada hukum membaca qunut subuh. Membaca Bismillah nyaring atau perlahan atau tak baca langsung dan seumpamanya. Ini adalah masalah ijtihadiah sahaja. Masing-masing ada hujah, yang betul ijtihadnya dapat dua pahala, yang salah dapat satu pahala. Bolehlah diikut yang mana-mana satu pun…
KESIMPULAN :
Perkara yang betul tetapi dibuat dengan cara yang tidak betul, ia akan jadi tidak betul. (mudah-mudahan ulama’ muda faham) Tetapi perkara yang tidak betul dibuat dengan cara yang betul, ia tetap tidak betul walaupun kelihatan seperti betul. (mudah-mudahan ulama’ veteran pula faham). Wallahu a’lam - Ust. Kay suka ulam mak ! Ukay’s
Perkara yang betul tetapi dibuat dengan cara yang tidak betul, ia akan jadi tidak betul. (mudah-mudahan ulama’ muda faham) Tetapi perkara yang tidak betul dibuat dengan cara yang betul, ia tetap tidak betul walaupun kelihatan seperti betul. (mudah-mudahan ulama’ veteran pula faham). Wallahu a’lam - Ust. Kay suka ulam mak ! Ukay’s
Tiada ulasan:
Catat Ulasan